Meillähän on tapana, että “varastossa” tarkoittaa tuotteeen olevan ihan fyysisesti paikanpäällä omassa varastossa. Voit hakea varastossa olevan tavaran samana päivänä varastolta pahimmassa kiireessä, se on siellä. Saldot näkyy tuotteiden yhteydessä, kun kyseessä on varastoitava tuote. Tässä verkkokaupassa ne näkyvät esimerkiksi seuraavien esimerkkien mukaisesti.
Esimerkkejä tämän verkkokaupan tavoista ilmoittaa saldotiedot
Tuotetta on varastossa ja lisää on ilmoitettu voitavaksi tilata (voidaan jälkitoimittaa):

Tuotetta ei ole varastossa, mutta lisää tulossa tai ainakin niitä on tilattavissa (ei varastossa, vain jälkitoimituksena):

Edeltävään voi olla lisätietoja tuotekuvan päällä esimerkiksi seuraavasti:


Ellei saldoa näy tuotetiedoissa tai olet epävarma (kiire ja vain toimitusmyyntinä), kannattaa asia tarkistaa saatavuus myyjältä. Joitakin tuotteita saa heti seuraavaksi päiväksi tilauksesta, joissakin menee pidempään.
Sitten on näitä muita verkkokauppoja, jotka myyvät usein samaan tai hieman halvempaankin hintaan, varastotilanteen näyttäessä vihreää. Muttei tuotteita sitten kuitenkaan kuulu viikkoon-pariin. Tai joillakin siellä lukee tarkemmin lukiessa, että se varasto on “tukkurilla” tai “toimittajan varastossa”. Tukkuri taas voi olla missä tahansa päin maailmaa mistä varastosaldo voi olla päivittymättä tyhjäksi. Epävarmuustekijät ja hidastavat tekijät on läsnä. Se on halvan hinnan hinta yleisesti.
Tiedän muutamasta kilpailijasta maailmalla, että tavara ei ole paikanpäällä vaikka onkin varastossa. Osalta olen itsekin ostanut alkuun näitä tuotteita jälleenmyyntiin ja toimitusajat vaihteli “varastossa” statuksella. Joskus saattoi jopa tulla tieto, että toimitusaikaa ei osata nyt sanoa, tuote onkin toimittajalla loppu. Maailma elää pitkälti “huomisen toimitus” -periaatteella, kaikki on “huomiseksi” portaalla eteenpäin kunnes tulee vastaan se oikea varastoiva liike, jossa se onkin yllättäen loppunut tai viiveitä toimituksissa.
Tuli vaan mieleen näistä avata tässä, kun yksi asiakas kyseli uutuustuotteen peruutusta voidakseen tilata sen nopeammin muualta missä näkyy olevaksi hyllyssä. Olen kuitenkin sille tuotteelle virallinen jälleenmyyjä ja tuotteet on tilattu toimitukseen jo hyvissä ajoin, enkä silti ole vielä edeltävälle viikolle saanut niitä omaan varastoon asti. En siten mainosta niiden olevan varastossa, kuten monet muut.
Epäselviä tai omasta mielestä jopa harhaanjohtavia tapoja ilmoittaa varastotilanne, kun tuote ei välttämättä ole omassa varastossa lainkaan, mutta saatavuus on “hyllyssä” hakiessa hakukoneista ja vertailupalveluista:


